Creşterea Copiilor
Prea puţină atenţie şi importanţă se dau transmiterii valorilor culturale, deşi ele sunt o latură esenţială a educa-ţiei; dacă le acordăm importanţa pe care o merită, vom reuşi să atingem un obiectiv de o covârşitoare însemnătate.
Literatura pentru copii, fie ea în versuri sau în proză, trebuie să inspire tărie de caracter, judecată dreaptă şi ataşament faţă de aspiraţii, în aşa fel încât să putem creşte generaţii cu o voinţă tare şi idei sănătoase.
Buna purtare ar trebui să fie în şcoli la fel de importantă ca toate celelalte materii; dacă nu o vedem aşa, atunci cum pot copiii să-şi dezvolte un caracter sănătos? Educaţia nu este acelaşi lucru cu predarea de cunoştinţe; oricine poate preda, dar foarte puţini ştiu să educe.
Deşi ne creştem fetele ca pe nişte gingaşe flori, pentru a deveni educatoare blânde şi iubitoare ale copiilor, la fel de important este să le încurajăm să devină apărătoare curajoase ale adevărului. Altfel, de dragul blândeţii şi al gingăşiei, le transformăm în biete fiinţe neputincioase. Să nu uităm că leoaica nu este mai puţin de temut decât leul.
Dacălii care nu şi-au făcut ucenicia în preajma unui maestru şi care nu au primit o educaţie trainică sunt ca nişte orbi care încearcă să lumineze calea altora. Purtările rele ale copilului şi necuviinţa lui izvorăsc din atmosfera în care a fost crescut. O viaţă de familie dezorganizată are o influenţă cu atât mai mare asupra sufletului copilului şi, drept urmare, asupra societăţii.
Purtarea frumoasă este o virtute întotdeauna apreciată. Oamenii care se poartă cuviincios sunt plăcuţi şi bine priviţi, chiar dacă nu au avut parte de o educaţie aleasă. Comunită-ţile lipsite de cultură şi de educaţie sunt ca oamenii cu pur-tări urâte. Nu vei găsi acolo nici prieteni credincioşi, nici duşmani consecvenţi. Cei care se încred în astfel de oameni cunosc mereu dezamăgirea, iar cei care se bazează pe ei ră-mân mai devreme sau mai târziu fără niciun sprijin.
Evoluţia unei comunităţi devine posibilă prin ridicarea noilor generaţii la un înalt nivel de umanitate, nu prin eradicarea eradicarea elementelor negative. Dacă nu sădim sămânţa religiei, a tradiţiei şi a conştiinţei istorice în întreaga ţară, în locul fiecărei buruieni pe care o smulgem vor creşte altele noi.
Umanitatea este strâns legată de puritatea emoţiilor. Cei ce se lasă năpădiţi de sentimente urâte şi ale căror suflete sunt stăpânite de egoism par a fi fiinţe umane, dar nu sunt. Oricine poate să-şi perfecţioneze trupul, dar puţini sunt cei care ştiu să-şi educe mintea şi sufletul. Lucrul asupra trupului aduce vigoare, în timp ce lucrul asupra minţii şi a sufletului dă naştere unor oameni de înaltă spiritualitate.
Prima şcoala a copiilor, ale căror suflete sunt ca nişte oglinzi şi ca nişte aparate fotografice, este familia. Şi primii lor das-căli sunt mamele. Iată de ce este un lucru esenţial pentru exis-tenţa şi stabilitatea naţiunii ca viitoarele mame să fie crescute şi educate pentru a deveni dascăli buni ai copiilor lor.
Viitorul omului este strâns legat de influenţele şi impresiile din copilărie şi din tinereţe. Copiii şi tinerii care cresc întrun climat în care entusiasmul le este stimulat prin trăiri înăl-ţătoare vor dobândi minţi viguroase, precum şi virtuţi şi va-lori morale sănătoase.